Bibliography

Bibliography

  • A. SeidlModerner Geist in der deutschen Tonkunst (Berlin, 1900)
  • P. MoosModerne Musikästhetik in Deutschland (Leipzig, 1902)
  • F. BusoniEntwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst (Trieste, 1907, 2/1916)
  • A. SchoenbergHarmonielehre (Leipzig and Vienna, 1911; Eng. trans., 1978)
  • H. Cowell, ed.: American Composers on American Music (Palo Alto, CA, 1933)
  • W. Reich, ed.: Alban Berg: mit Bergs eigenen Schriften und Beiträgen von Theodor Wiesengrund Adorno und Ernst Krenek (Vienna, 1937)
  • N. SlonimskyMusic since 1900 (New York, 1937, 4/1971)
  • R. LeibowitzSchoenberg et son école (Paris, 1947; Eng. trans., 1949, 2/1975)
  • I. StravinskyPoétique musicale (Cambridge, MA, 1947; Eng. trans., 1947)
  • T.W. AdornoPhilosophie der neuen Musik (Tübingen, 1949, 3/1967; Eng. trans., 1973/R)
  • A. SchoenbergStyle and Idea (New York, 1950, 2/1975)
  • H.H. StuckenschmidtNeue Musik (Berlin, 1951)
  • L. RognoniEspressionismo e dodecafonia (Turin, 1954, 2/1966 as La scuola musicale di Vienna; Eng. trans., 1977)
  • H. Hartog, ed: European Music in the Twentieth Century (London, 1957)
  • H.E. RedlichAlan Berg: Versuch einer Würdigung (Vienna, 1957; Eng. trans., 1957)
  • M. Babbitt: ‘Who cares if you listen?’, High Fidelity, 8/2 (1958), 38–40
  • R. StephanNeue Musik (Göttingen, 1958)
  • J. CageSilence: Lectures and Writings (Middletown, CT, 1961)
  • C. IvesEssays Before a Sonata and Other Writings (New York, 1961)
  • T.W. AdornoEinleitung in die Musiksoziologie (Frankfurt, 1962; Eng. trans., 1976)
  • P.H. Lang, ed.: Problems of Modern Music (New York, 1962)
  • G. PerleSerial Composition and Atonality (London, 1962)
  • J. RoyPrésences contemporaines: musique française (Paris, 1962)
  • T.W. AdornoQuasi una fantasia, Musikalische Schriften, 2 (Frankfurt, 1963; Eng. trans., 1992)
  • P. BoulezPenser la musique aujourd’hui (Paris, 1963; Eng. trans., 1971, as Boulez on Music Today)
  • D. MitchellThe Language of Modern Music (London, 1963)
  • I. XenakisMusiques formelles (Paris, 1963; Eng. trans., 1971, as Formalized Music)
  • P.H. Lang and N. Broder, eds.: Contemporary Music in Europe (New York, 1965)
  • W.W. AustinMusic in the 20th Century: from Debussy through Stravinsky (New York, 1966)
  • P. BoulezRelevés d’apprenti, ed. P. Thévenin (Paris, 1966; Eng. trans., 1968, as Notes of an Apprenticeship; rev., 1991, as Stocktakings from an Apprenticeship)
  • U. DibeliusModern Music I: 1945–1965 (Munich, 1966; rev. in Moderne Musik nach 1945, 1998)
  • W. MellersCaliban Reborn (New York, 1967)
  • E. Schwartz and B. Childs, eds.: Contemporary Composers on Contemporary Music (New York, 1967)
  • J. CageA Year from Monday: New Lectures and Writings (London, 1968)
  • W. ReichSchönberg oder Der konservative Revolutionär (Vienna, 1968; Eng. trans., 1971, as Schoenberg: a Critical Biography)
  • J. CageNotations (New York, 1969)
  • S. Cavell: ‘Music Discomposed’, Must we Mean what we Say? (New York, 1969), 180–212
  • J. HäuslerMusik im 20. Jahrhundert: von Schönberg zu Penderecki (Bremen, 1969)
  • N. Rossi and R.A. ChoateMusic of our Time (Boston, 1969)
  • J. Peyser20th Century Music: the Sense behind the Sound (New York, 1970)
  • C. DebussyMonsieur Croche et autres écrits (Paris, 1971; Eng. trans., 1976)
  • H. VogtNeue Musik seit 1945 (Stuttgart, 1972, 2/1982)
  • M. Cooper, ed.: The Modern Age 1890–1960, NOHM, 10 (London, 1974)
  • M. NymanExperimental Music: Cage and Beyond (London, 1974)
  • S. ReichWritings about Music (New York, 1974)
  • H.H. StuckenschmidtSchoenberg: Leben, Umwelt, Werk (Zürich, 1974; Eng. trans., 1977)
  • J. Vinton, ed.: Dictionary of Twentieth-Century Music (London, 1974)
  • B. Bartók: ‘Harvard Lectures’ (1943), ‘Bela Bartók's Opinion on the Technical, Aesthetic and Spiritual Orientation of Contemporary Music’ (1938), Bartók’s Essays, ed. B. Suchoff (London, 1976)
  • R. Smith BrindleThe New Music (London, 1975, 2/1987)
  • J. SamsonMusic in Transition: a Study of Tonal Expansion and Atonality 1900–1920 (London, 1977)
  • M. SchmidtBrennpunkte der Neuen Musik (Cologne, 1977)
  • A. WhittallMusic since the First World War (London, 1977)
  • C. DahlhausSchönberg und andere: gesammelte Aufsätze zur neuen Musik (Mainz and London, 1978; Eng. trans., 1987, as Schoenberg and the New Music: Essays)
  • O. Kolleritsch, ed.: Adorno und die Musik (Graz, 1979)
  • S. LipmanMusic after Modernism (New York, 1979)
  • H. and R. MoldenhauerAnton von Webern (New York, 1979)
  • R. SessionsOn Music: Collected Essays, ed. E.T. Cone (Princeton, NJ, 1979)
  • P. BoulezPoints de repère (Paris, 1981; Eng. trans., 1986, as Orientations)
  • R. CourtAdorno et la nouvelle musique: art et modernité (Paris, 1981)
  • C. DahlhausMusikalischer Realismus: zur Musikgeschichte des 19. Jahrhunderts (Munich, 1982)
  • C. Dahlhaus, ed.: Die Wiener Schule heute: neun Beiträge (Mainz, and New York, 1983)
  • P. GriffithsGyörgy Ligeti (London, 1983)
  • P. GriffithsLigeti in Conversation (London, 1983)
  • J. LopezLa musica en la modernidad: de Beethoven a Xenakis (Barcelona, 1983)
  • W. MertensAmerican Minimal Music (London, 1983)
  • R.P. Morgan: ‘Secret Languages: the Roots of Musical Modernism’, Critical Inquiry, 10 (1983–4), 442–61; repr. in Modernism: Challenges and Perspectives, ed. M. Chefdor and others (Urbana, IL, 1986), 33–53
  • M. Deppermann: ‘Russland um 1900: Reichtum und Krise einer Epoche im Umbruch’, Musik-Konzepte, 37–38 (1984), 61–106
  • G. RochbergThe Aesthetics of Survival: a Composer’s View of Twentieth-Century Music (Ann Arbor, 1984)
  • J. RockwellAll American Music: Composition in the Late Twentieth Century (New York 1984)
  • N. Brunet: ‘Musique germanique et modernisme en France à l'aube du XXe siècle’, Revue international de musique française, no.18 (1985), 47–57
  • J. HabermasDer philosophische Diskurs der Moderne (Frankfurt, 1985)
  • D. Matore: ‘Le modernisme musical français à fin de la Seconde Guerre Mondial’, Revue international de musique française, no.18 (1985), 69–78
  • P. GriffithsThe Thames and Hudson Encyclopaedia of 20th-Century Music (London, 1986)
  • M. BabbittWords about Music (Madison, WI, 1987)
  • U. DibeliusModerne Musik II: 1965–1985 (Munich, 1988); rev. in Moderne Musik nach 1945, 1998)
  • V. KalischEntwurf einer Wissenschaft der Musik: Guido Adler (Baden-Baden, 1988)
  • G. Scholz, ed.: Dodekaphonie in Österreich nach 1945 (Vienna, 1988)
  • N. SlonimskySupplement to Music since 1900 (New York, 1988)
  • T. JohnsonThe Voice of New Music: New York City 1972–1982 (Eindhoven, 1989)
  • R. KostelanetzOn Innovative Music(ians) (New York, 1989)
  • P. Boulez and J. CageCorrespondance et documents (Winterthur, 1990; Eng. trans., 1993, as The Boulez-Cage Correspondence)
  • E. HaimoSchoenberg’s Serial Odyssey: the Evolution of his Twelve-Tone Method, 1914–1928 (Oxford, 1990)
  • M. SichardtDie Entstehung der Zwölftonmethode Arnold Schönbergs (Mainz and New York, 1990)
  • J.N. StrausRemaking the Past: Musical Modernism and the Influence of the Tonal Tradition (Cambridge, MA, 1990)
  • R.P. MorganTwentieth-Century Music (New York, 1991)
  • J.N. Straus: ‘The “Anxiety of Influence” in Twentieth-Century Music’, JM, 9 (1991), 430–47
  • E. AntokoletzTwentieth-Century Music (Englewood Cliffs, NJ, 1992)
  • M. Brown: ‘Origins of Modernism: Musical Structures and Narrative Forms’, Music and Text: Critical Inquiries, ed. S.P. Scher (Cambridge, 1992), 75–92
  • B. Morton and P. CollinsContemporary Composers (Chicago, 1992)
  • G. BorioMusikalische Avantgarde um 1960 (Laaber, 1993)
  • J.-Y. BosseurRévolutions musicales: la musique contemporaine depuis 1945 (Paris, 1993)
  • E. Budde: ‘Der Pluralismus der Moderne und/oder die Postmoderne’, Wiederaneignung und Neubestimmung: der Fall ‘Postmodern’ in der Musik, ed. O. Kolleritsch (Vienna, 1993), 50–62
  • J. and D. CrawfordExpressionism in Twentieth-Century Music (Bloomington, IN, 1993)
  • M. DelaereFunktionelle Atonalität: analytische Strategien für die frei-atonale Musik der Wiener Schule (Wilhelmshaven, 1993)
  • A. FerencInvestigating Russian Musical Modernism: Nikolai Roslavets and his New System of Tone Organization (diss., U. of Michigan, 1993)
  • W. FrischThe Early Works of Arnold Schoenberg, 1893–1908 (Berkeley, 1993)
  • M. HansenArnold Schoenberg: ein Konzept der Moderne (Kassel, 1993)
  • D.J. LambournModernism in British Music, 1900–1922 (Cambridge, 1993)
  • D. MetzerThe Ascendancy of Musical Modernism in New York, 1915–1929 (diss., Yale U., 1993)
  • S. Miller, ed.: The Last Post: Music after Modernism (Manchester, 1993)
  • M. PaddisonAdorno’s Aesthetics of Music (Cambridge, 1993)
  • P.D. RobertsModernism in Russian Piano Music: Skriabin, Prokofiev, and their Russian Contemporaries (Bloomington, IN, 1993)
  • E. Schwartz and D. GodfreyMusic since 1945 (New York, 1993)
  • E. StricklandMinimalism: Origins (Bloomington, IN, 1993)
  • T.B. EwellAt the Vanguard of Russian Musical Modernism: Nikolai Andreevich Roslavets (diss., U. of Washington, 1994)
  • O. KolleritschKlischee und Wirklichkeit in der musikalischen Moderne (Vienna, 1994)
  • C. Becker, ed.: Schüler der Wiener Schule (Vienna, 1995)
  • G. BornRationalizing Culture: IRCAM, Boulez, and the Institutionalisation of the Avant-Garde (Berkeley, 1995)
  • P. GriffithsModern Music and After: Directions since 1945 (Oxford, 1995)
  • D.E. Schneider: ‘Bartók and Stravinsky: Respect, Competition, Influence, and the Hungarian Reaction to Modernism in the 1920s’, Bartók and his World, ed. P. Laki (Princeton, NJ, 1995), 172–99
  • M. PaddisonAdorno, Modernism, and Mass Culture: Essays on Critical Theory and Music (London, 1996)
  • K. GannAmerican Music in the Twentieth Century (New York, 1997)
  • L.H. HakopianMusic of the Soviet Age 1917–1987 (Stockholm, 1998)

No comments:

Post a Comment